بهروزرسانيهاي Google Mobile
بهروزرسانيهاي الگوريتم گوگل بهروزرسانيهاي Google Mobile گفته ميشود كه در درجه اول بهينهسازي وبسايتها براي موبايل را در نظر ميگيرند.
با اولين عرضه در سال 2015، گوگل دوستي تلفن همراه را به يك فاكتور رتبه بندي براي نتايج جستجوي موبايل تبديل كرد.
Mobilegeddon – بهروزرسانيهاي Google با تأثير رسانهاي
در سال 2015، براي اولين بار در تاريخ، گوگل به طور برجسته بهروزرساني الگوريتم خود را با تاريخ دقيق عرضه اعلام كرد. اين بهروزرساني كه در تاريخ Google Updates با نام «Mobilegeddon» ثبت شد، نه تنها در محافل سئو يا در وبلاگهاي مرتبط مورد بحث قرار گرفت، بلكه توسط رسانههاي گروهي مانند اشپيگل نيز مورد توجه قرار گرفت.
اصطلاح "Mobilegeddon" براي اولين بار در صحنه بازاريابي آنلاين ايالات متحده استفاده شد. اين اصطلاح از «موبايل» و «آرماگدون» تشكيل شده است.
بر اساس باور آلماني ها، آرماگدون به آخرين داوري، پايان جهان اشاره دارد. اصطلاح بسيار جنگي "Mobilegeddon" براي آپديت گوگل براي تاكيد بر اهميت آن در مهدي نجاري سئو نظر گرفته شده بود.
در ابتدا، مديران وبسايتها در سراسر جهان تصور ميكردند كه وبسايتهايي كه براي گوشيهاي هوشمند و ديگر دستگاههاي تلفن همراه بهينهسازي نشدهاند، پس از عرضه، از دست دادن رتبهبندي قابل توجهي متحمل خواهند شد. با اين حال، تأثيرات بهروزرساني موبايل اول بر رتبهبندي در 21 آوريل 2015 و اندكي پس از آن در واقع محدود بود.
تأثير كم در ابتدا ممكن است به اين دليل باشد كه فقط نتايج جستجوي تلفن همراه تحت تأثير محتواي بهروزرساني الگوريتم قرار گرفتند. در عين حال، مي توان فرض كرد كه دغدغه اصلي گوگل جلب توجه به موضوع «بهينه سازي موبايل» بوده است.
تقريبا يك سال پس از عرضه بهروزرساني موبايل اول searchmetrics.com، دومين بهروزرساني موبايل در ژوئن 2016 دنبال شد. تجزيه و تحليل Searchmetrics نشان داده است كه اين بار تأثيرات روي رتبه بندي و در نتيجه ترافيك نسبتاً قابل كنترل بود. اثرات تنظيمات الگوريتم معمولاً بسيار كمتر از بهروزرساني Google Panda يا بهروزرساني Google Penguin بود.
ويژگيهاي بهروزرسانيهاي Google Mobile
- سازگاري با موبايل در حال تبديل شدن به يك عامل رتبه بندي است.
- نتايج جستجوي جستجوي تلفن همراه تحت تأثير قرار مي گيرند، به عنوان مثال با گوشي هوشمند.
- الگوريتم مبتني بر URL است و براي كل دامنه عمومي نيست.
- صفحات همچنان مي توانند در نتايج جستجوي موبايل رتبه خوبي داشته باشند، حتي اگر براي دستگاه هاي تلفن همراه بهينه نشده باشند.
- گوگل به طور خودكار تشخيص مي دهد كه آيا يك سايت براي موبايل مناسب است يا خير.
اهداف Google Mobile Updates چيست؟
مانند همه بهروزرسانيهاي Google، بهروزرسانيهاي تلفن همراه نيز با هدف بهبود نتايج جستجو براي كاربران انجام ميشوند. اما در حالي كه تنظيمات مرسوم در الگوريتم موتور جستجو را مي توان براي همه پرس و جوهاي جستجو اعمال كرد، تأثير به روز رساني هاي تلفن همراه به SERP هاي تلفن همراه محدود مي شود.
گوگل با ارتقاي سازگاري با دستگاه همراه، روندي را در استفاده از اينترنت دنبال مي كند. در برخي مناطق، بيش از نيمي از جستجوهاي جستجو در حال حاضر با استفاده از تلفن هاي هوشمند انجام مي شود.
براي گوگل، معرفي به روز رساني موبايل قطعا هدف بسيار ملموس تري دارد. زيرا اگر گروه موتور جستجو بخواهد به ارائه نتايج جستجوي مرتبط و با كيفيت ادامه دهد، صفحات موجود در فهرست نيز بايد پاسخگوي نياز كاربران باشد.
اگر كاربران اعتماد خود را به اين نتايج جستجو از دست بدهند، زيرا صفحات هدفي كه براي موبايل بهينه نشده اند، قابليت استفاده ضعيفي دارند، ممكن است در آينده به موتور جستجوي ديگري مراجعه كنند.
عواقب به روز رساني موبايل براي وب مسترها و سئوكاران
اگر وبمسترها و شركتها وبسايتهاي خود را براي گوشيهاي هوشمند و ساير دستگاههاي تلفن همراه بهينهسازي نكنند، در معرض خطر ضررهاي رتبهبندي در SERPهاي موبايل هستند.
از يك طرف، اين تلفات مي تواند از طريق استفاده مستقيم از الگوريتم موبايل رخ دهد. از سوي ديگر، صفحاتي كه براي گوشي هاي هوشمند مناسب نيستند، سيگنال هاي منفي كاربران را به گوگل ارسال مي كنند. به عنوان مثال، نرخ پرش مي تواند افزايش يابد و مدت اقامت مي تواند كاهش يابد.
در بهينه سازي موبايل چه مواردي را بايد در نظر گرفت؟
در جريان معرفي بهروزرسانيهاي موبايل، به مديران وبسايتها در سراسر جهان توصيه ميشود كه وبسايتهاي خود را براي استفاده از تلفن همراه بهينه كنند.
روش ديگري كه گوگل توصيه مي كند طراحي واكنش گرا است. اين اجازه مي دهد تا محتوا و طرح وب سايت ها به طور مستقيم با دستگاه مورد استفاده براي دسترسي به صفحه هدف تطبيق داده شود. با طراحي واكنشگرا، تنظيم صحيح تگ viewport بسيار مهم است.
يكي ديگر از امكان بهينه سازي موبايل، ايجاد زير دامنه هاي ويژه براي دستگاه هاي تلفن همراه است. اما در اين مورد، دو نسخه از يك وب سايت بايد حفظ شود. اين به نوبه خود بر عناصر ديگر مانند تگ هاي متعارف، نقشه هاي سايت rel=alternate يا XML تأثير مي گذارد.
در اصل، مهم است كه هنگام بهينه سازي براي موبايل، مديريت متفاوت وب سايت را در نظر بگيريد. وبسايتها با گوشي هوشمند از طريق صفحه نمايش لمسي اداره ميشوند، در حالي كه ماوس و صفحه كليد با دسكتاپ در دسترس هستند.
در آينده، بهويژه هنگام بهينهسازي براي گوشيهاي هوشمند، اگر وبسايتها به عنوان مثال از طريق كنترل صوتي كار كنند، نشانهگذاريها ميتوانند اهميت بيشتري پيدا كنند.
https://kwafoo.coe.neu.edu:7788/git/kabodseo6119
http://bioimagingcore.be/q2a/user/kabodseo6119
https://list.ly/gotor71939/lists
https://www.skillshare.com/profile/Kabodseo6119-Kabodseo6119/747318744
https://replit.com/@kabodseo6119
http://ttlink.com/kabodseo6119
https://letterboxd.com/kabodseo6119/
https://www.kiva.org/lender/eapbs7671